خب، برویم سر اصل مطلب…چطور مشتری خارجی پیدا کنیم؟

1. شراکت با برندهای بینالمللی مرتبط
برقراری روابط برد-برد با برندهای خارجی یکی از راههای عملی و کاربردی برای جذب مشتری خارجی است. این کار را میتوان به روشهای مختلفی انجام داد. اگر بتوانید در زمینۀ بازاریابی مشترک ابتکاراتی به خرج دهید، مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت.
مثلاً کمپینهای تبلیغاتی متقابل که خلاقانه اجرا شوند، برای طرفین سود دارند. البته این روش برای کسبوکارهای کوچک که هنوز رزومۀ درخشانی در زمینۀ تبلیغات و بازاریابی ندارند، خیلی مناسب نیست.
حتی خیلی وقتها این شراکت میتواند با سرمایهگذاری مشترک روی پروژههای بینالمللی سودآور انجام گیرد. البته برای این کار هم باید سرمایۀ اولیۀ مناسبی داشته باشید. با همکاری با شرکتهای خارجی مرتبط، نهتنها میتوانید به مخاطبان بزرگتری دست پیدا کنید، بلکه میتوانید از پایگاه مشتریان آنها نیز استفاده کنید.
2. استفاده از آمارها و اطلاعات گوگل
یکی از منابع اطلاعاتی معتبر که میتوانید از آن برای پیداکردن مشتری خارجی استفاده کنید، جستجوهای گوگل است. در این روش، باید ببینید شهروندان کشورهای مختلف در مورد چه محصولاتی بیشترین جستجو را دارند. یا مردم کدام کشورها در مورد محصولات و خدماتی که شما ارائه میدهید سرچ میکنند.
بله، گوگل این دادهها را جمعآوری میکند و کسبوکارهای دیجیتال میتوانند به این اطلاعات ارزشمند دسترسی داشته باشند. برای یافتن این اطلاعات باید مراحل زیر را طی کنید:
فهرستی از کشورهایی که پتانسیل بالایی برای خرید محصول شما دارند یادداشت کنید.
در Google Ads ثبتنام کنید. (این کار رایگان است، اما باید اطلاعات یک Credit Card معتبر را وارد کنید.)
در سیستم گوگلادز از قابلیت Keyword Planner استفاده کنید تا بتوانید کلیدواژۀ موردنظر خود را سرچ کنید.
اگر کشور خاصی را مدنظر دارید، باید کلیدواژه (محصول) را به زبان مردم آن کشور وارد کنید.
بعد از واردکردن کلیدواژه، فهرست کاملی از تعداد جستجوهای کلیدواژه در نقاط مختلف دنیا برایتان نمایش داده میشود.
3. تجزیهوتحلیل مشتریان خارجیِ رقبا
اگر در حوزۀ بیزنس و بازاریابی فعال باشید، حتماً میدانید تحلیل رقبا چه نقش پررنگی در توسعه کسبوکار دارد. اینجا هم آنها میتوانند مثل یک قطبنما برایتان عمل کنند و به این سؤال که چطور مشتری خارجی پیدا کنیم پاسخ دهند.
برای پیداکردن اطلاعات مربوط به صادرات رقبایتان، باید تحقیقات گسترده و عمیقی انجام دهید. از شبکههای اجتماعی و سایت خودشان شروع کنید. حتی میتوانید سراغ اخبار اینترنتی و تلویزیونی هم بروید تا اطلاعات کاملی از مشتریان خاجی رقبایتان به دست آوردید.
فراموش نکنید که در کنفرانسها و جلسات مشترکی که با آنها دارید، با واحد صادراتشان وارد گفتوگو شوید و در صورت تمایل آنها، اطلاعات لازم را دریافت کنید.
4. شرکت در نمایشگاهها و سفرهای تجاری بینالمللی
به عنوان شرکتی که به دنبال روش های جذب مشتری خارجی است، حتماً باید در نمایشگاههای بینالمللی که در کشورهای مختلف برگزار میشود حضور پررنگی داشته باشید.
البته نه هر نمایشگاه و نه هر کشوری!
بازارهای فصلی و نمایشگاههایی مهم هستند که در کشورها و مارکتهای هدف برگزار شوند. در این صورت، شانس ارتباط با مشتریان هدف بالاتر خواهد رفت.
در نمایشگاههای بینالمللی هم میتوانید با شرکتهای مرتبط از کشورهای دیگر ارتباط بگیرید و از تجربههایشان در حوزۀ پیداکردن مشتری بینالمللی استفاده کنید. سایتهای زیر به عنوان بهعنوان بانک اطلاعاتی نمایشگاههای بینالمللی میتوانند به شما کمک کنند.
5. مراجعه به کارگزار تجاری مستقر در کنسولگری
هریک از کنسولگریهایی که در کشور ما مستقر هستند، مسئولانی تحت عنوان کارگزار تجاری دارند. این افراد وظیفۀ هماهنگ کردن افراد و شرکتهای ایرانی با تجّار آن کشور را دارند. در سایت اتاق بازرگانی آن کشور، میتوانید اطلاعات تماس با کارگزار تجاری هر کنسولگری را بیابید. در ضمن، همین سایتها اطلاعات کاربردی و مفیدی درمورد ملزومات تجاری و صادرات و واردات آن کشور دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
6. استفاده از دایرکتوریهای اینترنتی (Yellow Pages یا Classified Ads)
بعضی از واردکنندگان در کشورهای مختلف جهان، اطلاعات تماسشان را در سایتهای تبلیغاتی Classified Ads یا صفحاتی تحت عنوان Yellow Pages و یا White Pages وارد میکنند. برای دسترسی به اطلاعات این واردکنندگان، میتوانید عبارات Yellow Pages یا Classified Ads را بعد از نام کشور موردنظر در گوگل سرچ کنید. سپس خواهید دید که شرکتهای مختلفی معرفی میشوند. از میان این مشاغل، واردکنندگان صنف خود را پیدا کرده و ارتباطات لازمه را برقرار کنید.
7. استفاده از سایتهای عمدهفروشی و خردهفروشی بینالمللی
ثبتنام در سایتهای B2B یکی از روش های پیدا کردن مشتری خارجی است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این سایتها برای شرکتهایی که میخواهند تبلیغ اینترنتی داشته باشند؛ اما محلی معتبر برای ارائه و معرفی محصولاتشان ندارند، بستری امن و مطمئن ایجاد میکنند.
شما میتوانید با عضویت در سایتهای B2B و جستجوی محصول موردنظر، شرکتهای بینالمللی که در واقع خریداران کالاهای شما هستند را پیدا کنید.
ما در ادامه معتبرترین سایتهای B2B را معرفی کردهایم. اگر واقعاً وقت و حوصله بگذارید و در آنها به جستجوی عمیق بپردازید، مطمئن باشید مشتریان و شرکتهای واردکنندۀ موردنظر خود را پیدا خواهید کرد.
- Amazon.com
- kompass.com
- alibaba.com
- ameinfo.com
- AsanExport.com
- globalsources.com
- TradeKey.com
- b2bfreezone.com
- ttnet.net
- toocle.com

8. مراجعه به بازارچههای مرزی
در بیشتر مرزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه، بازارچههایی مشترک برپا میشوند که عمدتاً در نزدیکی گمرکها واقع شدهاند. معمولاً این بازارچههای مرزی بیشتر به درد افرادی میخورد که در همان نزدیکی سکونت داشته باشند.
اما ازآنجا که انجام کارهای گمرکی در این مکانها آسانتر از واردات و صادرات محصول از مرزهای قانونی ایران است، میتوانند گزینۀ مناسبی برای جذب مشتری خارجی از کشورهای همسایه باشند. افرادی که در بازارچههای مرزی غرفهدارند، میتوانند حقیقی و یا حقوقی باشند. بنابراین اگر ارتباطات خوبی برقرار کنید، میتوانید همکاریهای دوجانبۀ پرسودی برای خود دستوپا کنید.
امروزه مطابق با آمارهای رسمی 60 الی 70 بازارچه مرزی در ایران فعالیت میکنند که عمدۀ آنها در غرب کشور هستند.
9. مراجعه به دفاتر تجاری، اتاقهای بازرگانی و شوراهای مشترک تجاری مستقر در ایران
برخلاف کنسولگریها که به دولت کشور مبدأ وابستهاند، دفاتر تجاری، اتاقهای بازرگانی و شوراهای مشترک تجاری وابسته به سازمانهای توسعه تجارت هر کشور هستند. برخی نیز ممکن است نمایندۀ شرکتهای خصوصی و دولتی کشور مبدأ باشند.
این مراکز نسبت به سفارتها و کنسولگریها، فعالیت بیشتری در زمینۀ تحلیل و آنالیز دیتای تجاری و بررسی مقررات و قانونهای بازرگانی دارند. همچنین انجام نشستهای اقتصادی بین تاجران و بازرگانان کشورها در این دفاتر متداولتر است. بنابراین میتوانند به عنوان پلی برای ارتباط مؤثر با بازرگانان و دفاتر اقتصادی معتبر کشورها باشند.
10. فهرست مشتریان فعال بینالمللی را بخرید
یک راه سریع و آسان دستیابی به بازار هدف و پیدا کردن مشتری خارجی، استفاده از فهرست مشتریان بینالمللی است. برخی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات صادرات و واردات، فهرست شرکتهای معتبر فعال در کشورهای مختلف را در اختیار دارند که میتوانید با پرداخت هزینهای آن فهرست را تهیه کرده و با آنها تماس بگیرید.
جمعبندی
در این مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که چطور مشتری خارجی پیدا کنیم و وقتی پیدا کردیم، چطور آنها را حفظ کنیم. خیالتان راحت! دستیابی به بنگاههای اقتصادی و فروشندگان خارجی با این روشها کاملاً عملی است. همین حالا با وجود تحریمهای اقتصادی آمریکا و اروپا، تعداد زیادی از کسبوکارهای داخلی با این روشها مشتریان خوبی پیدا میکنند و صادرات عمدهای به کشورهای خارجی دارند. امیدواریم کسبوکار شما نیز با درنظرگرفتن موارد ذکر شده در این مقاله، قراردادهای سودآوری با شرکتهای بینالمللی ببندد.
2 پاسخ
ما تولید کننده قارچ ترافل هستیم به نظرتون کدوم کشور بهتر فروش داریم؟
درود بر شما
قارچ ترافل محصولی هست که تحت شرایط خواص رشد میکند و خواص بسیاری دارد چه در ضمینه در مان و چه در بحث خوراکی پیشنهاد میکنم مخاطب هدفتون رو شرکت هایی قرار دهید که در بحث بسته بندی و سورتینگ میوه و یا میوه خشک فعالیت دارند. پیشنهاد من کشور ارمنستان است اما از فعالیت در کشور های عربی نیز قافل نشوید